zaterdag, juli 07, 2007

Caladonian Canal
Wij zijn op vrijdag avond (08-06-07)de baai bij Inverness binnen gevaren en hebben zo'n 2 mijl voor de sluisingang het anker er in gegooid. Bij het begin van mijn ankerwacht begon het een beetje te misten en aan het einde van de wacht zag je alleen nog maar vage schimmen aan de kant, waar eerder een haven met lichtjes was. Het was ijzig koud en de vlaagjes wind drongen door alle lagen kleding heen.


De volgende morgen vertrokken wij rond 8 uur richting de eerste sluis van het Caladonian Canal. Om hier te komen moesten wij echter eerst onder een brug door, een dichte brug. Deze was weliswaar zo'n 28 meter hoog, toch was het even goed kijken toen wij er met onze (ongeveer) 23 meter onder door voeren. Maar geen probleem en opgelucht kwamen wij bij de sluis aan.
Bij de eerste sluis voor, stond een stroming als bij Vlieland en met deze sluis gingen wij meteen een heel eind omhoog.

Meteen daarna was een draaibrug waar normaal gesproken een kleine trein overheen reed en meteen weer een sluis. Na deze sluis kwam een dorpje, een draaibrug en een trapsluis van 4 sluizen achter elkaar.


Voor ons waren wat jachtjes, dus wij moesten even wachten en toen wij in de vierde sluis waren, was het middagpauze. Het Caledonian Canal kon bij ons als niet meer stuk. Bij iedere sluis staan mensen te wachten om touwtjes aan te pakken, er staan mensen foto's van ons te nemen en iedereen komt even vragen waar we nou vandaan komen en waar we heen gaan. Aan het einde van de lunchpauze komt een pasgetrouwd stel uit een auto stappen. De butler en de fotograaf rennen achter hen aan en op het laatst trekt de fotograaf een sprintje in onze richting om te vragen of ze misschien wat foto's bij ons aan boord mogen maken. TUURLIJK! Dame met rok en hakschoenen aan boord, heer met kilt en wijn glazen struikelend over de touwen, maar een onvergetelijke dag en bijzondere foto's om het af te maken.


Na deze sluizen volgen wat kanalen met geweldige uitzichten. Groene velden, bosjes in de bloei en bergen die een verre horizon verbergen. Het voelt wat raar om zo rond te varen in het midden van een landschap. We gaan door nog twee sluisjes op plaatsen waar je denkt dat bosnimfen en kabouters echt bestaan en komen dan op Loch Ness. We hadden de hele weg al op de motor gevaren en wilden het liefst het meer over zeilen. Met de wind in de rug zetten wij grootzeil en fok en dreven tussen de bergen door. Met de honden op de uitkijkt naar Nessie en wij bezig met kastelen bekijken en luchten te bewonderen was de eerste dag al snel ten einde. Aan het einde van de avond waren wij in Fort Augustus, waar wij die nacht zouden blijven. De sluizen draaien slechts tussen 08:00 en 17:30 uur.


De volgende dag waren wij als eerste aan de beurt en gingen om 8:20 de eerste van 7 sluizen in. Ondertussen werd er ontbijt gehaald (Schotse 'pies' en zoetigheid). Na deze sluizen volgde weer een kanaal en na nog wat sluizen volgde het volgende Loch, Loch Oich. Wij waren het er allemaal over eens dat wij dit Loch misschien nog wel mooier vonden dan Loch Ness. Er waren kleine eilandjes in het midden van het loch en inhammen waar half vergane bootjes lagen te wachten op de eeuwigheid. Na dit loch gingen we met de sluisjes weer naar beneden.
Helaas waren we net te laat voor de laatste sluis bij Fort William en hebben wij de volgende dag het grootste sluizen complex gehad. Op dag drie gingen wij met Neptunes staircase 8 sluizen achter elkaar naar beneden. Inmiddels hadden wij een geweldige routine ontwikkeld en waren er vliegensvlug door heen. De laatste sluis bracht ons weer op zoutwater en tussen alle eilandjes door bereikten wij aan het einde van de middag Oban.


On Friday evening (08-06-07) we entered the bay of Inverness where we threw anchor about 2 miles from the first lock of the Caledonian Canal. During my watch mist set up and within less then an hour the shore had disappeared. Ice cold air came along which could freeze your bones and no clothing could keep out the little breeze that sometimes set up.
In the morning the mist had gone and we set out for the canal. First we had to pass under a bridge of 28 meters high. Then there was the first lock with a current in front of it like the current in front of the harbour of Vlieland. But without any difficulties we entered the lock and with this lock we entered the adventure of the Caledonian Canal.


We proceeded through various locks and bridges. One of the locks went up 4 stairs and left us sitting in the fourth while the lockkeepers had their lunch. During lunchtime a newlywed couple came along with their Butler and photographer. The photographer asked whether it was possible to take some shots on board of the Tecla. SURE!! Lady with dress and high heels, man with kilt and champagne glasses and the photographer with camera and lenses, they all tumbled on board nearly tripping over the ropes, but leaving with beautiful pictures!


After the lock we went through miles of canal with beautiful scenery on both sides. The river ness on one side and mountains on the other side and lots of green and yellow on both sides. After two more locks, where ferry tails came to live and leprechauns still roamed around, we entered Loch Ness. After days of just sailing by motor we decided we wanted to sail over the Loch by wind force. With the wind on the aft, mainsail, topsail and foresail and no hurry because we could never make it to the next lock in time, we enjoyed the silence and the scenery while the dogs where on look out for Nessy!


We stayed the night in Fort Augustus and went up first in the next lock, 7 steps this time! It all went very fast with help from the lockkeepers and interested bystanders. We had time to get some breakfast (Scottish pies and sweets) and around midday we where on the next canal. After another lock we entered Loch Oich, to my opinion even more beautiful then Loch Ness. With little Islands in the middle of the lake and places to hide boats for ever it was a romantic sight. After this the locks went down again.

We did not make it in time to the last few locks so we had to wait another day to get out of the Canal. We spent the night in front of Neptune’s staircase which goes down 8 locks in one time. This time we where first to get through and after 2 more locks we where on salty water again. We set sail for Oban and left the wonders of the Canal behind us. What an amazing experience.

Geen opmerkingen: