zondag, december 10, 2006

bijliggen en ouwewets sturen

positie om 15:00 utc 45'25.44 bij 10'45.03
Zoals al eerder geschreven zijn we nu dus echt onderweg. De eerste 48 uur ging
alles redelijk voorspoedig, met trysail en motor liepen we gemiddeld 5 a 6
knopen per uur in zuidwestelijke richting. We zijn toen echter in het zoveelste
storm veld terecht gekomen en konden niet verder meer vanwege golven en wind.
We zijn toen bij gaan liggen (dit houdt in dat je geen vooruitgang meer maakt,
maar afwacht tot er minder wind of golven zijn) en hebben 12 uur lang heerlijk
rustig met trysail en motor op 300 toeren golf op en golf af gegleden in zuid
oostelijke richting. Een beetje de verkeerde kant op, maar dat is geloof ik
altijd met bijliggen. Na 12 uur nam de wind af en toen zijn we weer gaan varen
en hebben tijdens de wacht van Gijs en mij meer zeil kunnen zetten, bezaan en
fok plus het trysail dat al stond. Echter na 4 uur geweldig mooi zeilen liep
ons stuurwerk vast, geen beweging meer in te krijgen! Alles is opengehaald maar
het euvel kon niet verholpen worden. Het nood stuur is toen geinstalleerd en
daar zeilen we nu op verder. Het gaat eigenlijk heel goed. Vroeger zeilden
loggers ook al op helmstok dus waarom zouden wij het niet kunnen!!
Wind is inmiddels weer noordelijk en afgenomen tot kracht 5, golven zijn nog
niet helemaal weg, maar we zeilen er rustig overheen. Het zonnetje schijnt en
we gaan de goede kant op, later meer verhalen en nieuws! deckhand jet

position at 15:00 utc 45'25.44 by 10'45.03
As said befor we are on our way. In the first 48 hour after departure we made a
lot of progress, with trysail and motor we got op to 5 to 6 knots an hour in a
south westerly direction. We ended up in a storm area and could not go any
further because of the wind and the waves. We had no choice but to hove to
(when written correctly this means you do not force your way through the waves
and make no progress but you wait till wind and waves decrease), 12 hours we
glided up and down the waves with the trysail up and motor just above standby
in a south easterly direction. The wrong way it might seem, but that is what
you get when you hove to. After 12 hours we sailed of on motor again and during
Gijs and my watch we set some more sail, mizzen and foresail. But after 4 hours
our rudder jammed. We could only steer by sails and after opening the whole
thing up we had to install the emergency steering boom, on which we are
currently sailing and steering. Loggers original sailed with tillers so why
should we have any trouble with that!
Wind has turned northerly and decreased to a 5 bf, waves are still here, but we
easily sail over them. The sun has come out and we are sailing in the right
direction, more stories and news later! deckhand jet

Geen opmerkingen: